„Nedovedeme si představit, že bychom Mobilní Rozhlas nevyužívali,“ říká Ludmila Vlková ze Zruče nad Sázavou

15. ledna 2021

Zruč nad Sázavou je pětitisícové město rozložené nad řekou Sázavou, poblíž kterého můžete navštívit romantický zámek a vodní nádrž Švihov. Také ve Zruči se vedení města rozhodlo komunikovat s občany moderně a využívá k tomu Mobilní Rozhlas.

Jak důležitý je pro vás Mobilní Rozhlas směrem ke komunikaci s občany?

Mobilní Rozhlas patří mezi naše nejvyužívanější komunikační kanály směrem k veřejnosti. Zasíláme různorodá sdělení jak do  mailu, tak i do mobilní aplikace. Jako velkou výhodu vnímám to, že si mohou přihlášení uživatelé zaškrtnout jen ty zprávy, které je zajímají a nedostávají nevyžádané informace. Využíváme i rozesílání zpráv podle lokalit, kdy občan uvede svoji adresu a nemusí dostávat informace, které se ho netýkají. Důležitá je pro nás také dostupná statistika, protože nás zajímá, kolik lidí si zprávu otevře a jak naše komunikace funguje. Slouží nám i jako taková forma potvrzení, že lidé informaci obdrželi.

Jako velkou výhodu vnímám to, že si mohou přihlášení uživatelé zaškrtnout jen ty zprávy, které je zajímají a nedostávají nevyžádané informace.“

Využíváte i jiné kanály nebo je to pro Vás ten jediný nejdůležitější? Umíte si představit informování občanů bez Mobilního Rozhlasu?

Využíváme i další komunikační kanály, například rozhlas, webové stránky, facebook, výlepní plochy a další. Klasický rozhlas umožňuje vyhlásit okamžitě cokoliv po celém městě nevýhodou je ovšem špatný dosah nebo rušení. Na web lidé zase tak často nechodí, mají rádi spíš přímější dostávání informací přes e-mail nebo aplikaci. Sociální sítě jsou hlavně pro střední a mladší generaci, informace se tu šíří rychle, ale zase se nedostanou k seniorům. 

Na Mobilní Rozhlas si naši občané rychle zvykli. V současné době si již nedovedeme představit, že bychom ho nevyužívali. Máme přihlášených téměř 900 uživatelů, což je 22,2 % pokrytí obyvatel obce, tedy přibližně 50 % domácností.  

K čemu všemu mobilní rozhlas využíváte a o čem občany informujete?

Hlavní využití Mobilního rozhlasu vidíme v tom, že v případě nějaké krizové situace můžeme občany informovat přímo do jejich mobilních aplikací nebo mailů. Když  je situace obzvlášť závažná můžeme poslat SMS, což ale využíváme jen zřídka. Zasíláme informace různého druhu, krizové informace, informace z úřadu, dopravy, pozvánky na kulturní akce, nabídky zaměstnání, inzerci i smuteční oznámení.

Patříte mezi obce, které mají nejlépe zvládnutou komunikaci směrem k občanům. Co je podle Vás důležité (jak komunikaci vést), aby si občané zprávy četli a měli o ně zájem?

Zprávy musí být jasné, přehledné, výstižné a přesvědčivé. Ten, kdo informaci píše, musí zprávě rozumět, aby ji správně předal veřejnosti. Zpráva musí obsahovat to nejdůležitější, na to méně důležité je lepší odkázat, např. více informací naleznete zde.  Důležitý je i název rozesílané informace – ideálně, aby v názvu bylo sloveso v činném rodě. Občané se také nesmí přehlcovat množstvím zasílaných informací.

Na jaké druhy sdělení občané nejčastěji reagují a které nejvíce otevírají (čtou)?

Nejvíce lidé čtou mimořádná opatření, nyní hlavně v souvislosti s koronavirovou epidemií, havárie vody, informace lékařů, inzerci a také životní události včetně  oznámení o úmrtí. Většinou otevře zprávy 40 – 60 % přihlášených uživatelů, a proto se snažíme, aby byly zprávy čtivější. Pracujeme také s různými nastaveními času rozesílky, abychom se trefili do doby, kdy lidé otevírají zprávy nejčastěji.

Co byste uvítali do budoucna?

Uvítali bychom, kdyby se do Mobilního Rozhlasu daly vkládat soubory v pdf formátu, zatím jdou vkládat jen obrázky. Mnoho pozvánek a informací totiž přichází právě ve formě pdf plakátů. Ideální by také bylo, kdybychom zprávu mohli současně poslat do mobilní aplikace i do mailu.   


Související

Kontaktujte nás!